Muziektheater

Muziektheatervoorstelling

Geleidelijk verliest de mens zijn gedaante…

zelfs nog leuker dan het badhuis!-

Spel: Bernhard Christiansen & Imke Vermeulen
Concept: Isabelle van Dooren  & Bernhard Christiansen

Muziek: Stephen Westra, Stefan Meylaers, Bach, Beethoven, Haydn, Händel, Janacek, Moessorgsky, Kabalevsky, Arvo Pärt, Simeon ten Holt, Heller, Joplin, Chick Corea.

Schrijver/dichter/theatermaker Bernhard Christiansen en pianiste Isabelle van Dooren hebben samen een muziektheaterprogramma ontwikkeld op basis van teksten van Daniil Charms en muziek van veelal moderne, maar ook enkele klassieke componisten. De muziek is in deze voorstelling veel meer dan slechts ondersteuning of een trucje om de dingen smeuïger te maken, de muziek speelt een grote en zelfstandige rol.

Welke geheimen verstoppen zich in water, hoe het beste om te gaan met vrouwen, waarom zijn blote mannen onverdraaglijk, welk dier is het dapperste van allemaal, hoe eindigt de strijd van leven en dood? Daniil Charms geeft antwoord. De Russische absurdist Daniil Charms (1905-1942) vangt de zinloosheid en gruwelijkheid van het alledaags bestaan in lichtvoetige en eenvoudige taal, in filosofische beschouwingen en vreemd-grappige verhaaltjes waarin mensen als marionetten met elkaar botsen. Hij schept een wereld waarin sprookjesachtige en vreemde gebeurtenissen vanzelfsprekend zijn en ‘vanzelfsprekendheden’ vreemde sensaties. Charms kan ons verleiden om heel anders naar de dagelijkse werkelijkheid te kijken, dingen ineens heel anders en opnieuw waar te nemen.

‘Geleidelijk verliest de mens zijn gedaante…’is figuurlijk maar ook letterlijk een centraal thema van Charms, het veranderen in ballonnen, het oplossen in lucht, het uiteenvallen in balletjes, het tot antisanitair afval verklaard worden, de mogelijkheden zijn ruim.
Daniil Charms was in 1927 in Petersburg mede-oprichter van de avantgardistische groep Oberioe, deze werd al snel weer verboden, de meeste leden stierven onder Stalin. Daniil Charms werd maar 36 jaar, hij verhongerde waarschijnlijk in de ziekenhuisafdeling van de gevangenis tijdens de omsingeling door de Duitsers in 1942. Tijdens zijn leven werd geen ‘volwassen werk’ van hem gepubliceerd, hij schreef verhaaltjes en gedichten voor kinderen om rond te kunnen komen.

Duur voorstelling: 80 min.

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

Onsje!

‘Onsje’ is een reisje terug langs ondergrondse broers, wispelturige neefjes en foute vriendjes, langs anderstalige zusjes, plantaardige vaders maar ook langs grote invloedrijke meesters. Zijlings is er dan ook een ontmoetinkje met de dood en iets over de onvermijdelijke ervaringen met het andere geslacht. ‘Onsje’ zijn teksten van Bernhard Christiansen over de jeugd van hemzelf en zijn pianiste, gecombineerd met pianospel van Imke Vermeulen. ‘Onsje’ is even absurd als herkenbaar.

Componisten o.a.: Christina Branco, Isabelle van Dooren, Stefan Meylaers, Arvo Pärt, Paul Desmond & Stephen Westra.

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

Varenka en de oorlog

Uitgedaagd door theatermaakster Sheila Lever heeft Bernhard Christiansen een eigen versie van de Russische legende ‘Varenka’ bedacht. Het oorspronkelijke verhaal gaat over Varenka, de arme vrouw die door de oorlog bedreigd wordt en God om een muur vraagt om haar huis voor de oorlog onzichtbaar te maken, die wanhopige mensen opneemt in haar huisje. In onze versie wordt Varenka meer Nederlands dan Russisch van karakter, worden vluchtelingen zeurlingen, blijkt de relatie tot de grote Och wat minder soepel in elkaar te steken. Maar vooral focussen wij eens liefdevol op de oorlog; hoe zit zo’n oorlog eigenlijk in elkaar, wat kenmerkt het soldatenleven? Onze onzichtbare metgezellen zijn hierbij Simeon Ten Holt, Mendelssohn, Grieg, Tsjaikovsky en Stephen Westra.